bel 085 130 4658
Vrijwilligers van De Oudertelefoon
Wanneer je belt of chat met De Oudertelefoon, ben je in contact met een van onze vrijwilligers. Deze vrijwilligers zijn door ons getraind en hebben allemaal een relevante achtergrond. Dat wil zeggen dat zij vanuit hun beroep en opleiding gewend zijn te luisteren en mensen te ondersteunen. We vinden het heel belangrijk dat je door onze vrijwilligers warm, welkom, open en oordeelloos te woord wordt gestaan.
Onze vrijwilligers hebben eerder gewerkt, of werken nog steeds, in de zorg, het onderwijs, de pedagogiek, psychologie en/of coaching. Velen van hen zijn zelf ook ouder, maar dat is geen vereiste.
​
De Oudertelefoon werkt vanuit de oplossingsgerichte methodiek. Dit betekent dat we geen hapklare tips, antwoorden of adviezen geven, maar onze vrijwilligers samen met een beller of chatter zoeken naar een goede oplossing of volgende stap.
​
Onze vrijwilligers worden getraind, ondersteund en aangestuurd door onze vrijwilligerscoördinator, bereikbaar via vrijwilligers@oudertelefoon.nl.
Vrijwilliger worden
De Oudertelefoon bestaat uit een professionele organisatie, en een betrokken team van getrainde vrijwilligers. Met elkaar bouwen we aan onze missie: zoveel mogelijk ouders direct en gratis voorzien van ondersteuning en een luisterend oor. Daarnaast willen we de taboes rondom ouderschap doorbreken: het taboe op hulp vragen, maar ook de taboes op schaamte, gêne, angst, verdriet en andere emoties die dikwijls voorbij komen als ouder of opvoeder.
​
We werken vanuit de oplossingsgerichte methodiek, wat betekent dat we ouders en opvoeders geen kant-en-klare tips geven, maar de juiste vragen stellen om hen naar eigen oplossingen en vervolgstappen te begeleiden.
Om ervoor te zorgen dat al onze vrijwilligers vanuit deze methodiek handelen, trainen we hier stevig op voordat je daadwerkelijk ouders te woord staat. Daarnaast hebben we maandelijks (digitale) intervisie met het team van vrijwilligers, om te leren van de casussen die we tegenkomen en elkaar scherp te houden op de methodiek. Twee keer per jaar komen we fysiek samen voor een trainingsdag met een specifiek thema.
​
Vrijwilliger zijn bij De Oudertelefoon is uiteraard niet vrijblijvend. Met elkaar faciliteren we een professionele dienst, die opvoeders van waardevolle ondersteuning voorziet. Hieronder lees je meer over wat wij verwachten van onze vrijwilligers, en wat we je kunnen bieden.
Vereisten vrijwilligers
De Oudertelefoon draait op getrainde vrijwilligers, die een relevante achtergrond meebrengen. Als je ervaring hebt in de zorg, het onderwijs, psychologie, coaching of het pedagogische veld kun je je aanmelden als vrijwilliger van De Oudertelefoon. Daarnaast hanteren wij de volgende basisvereisten:
​
-
Je hebt een goede beheersing van de Nederlandse taal, zowel gesproken als geschreven.
-
Je bent minstens 3 uur per week, op een vast moment, beschikbaar om (vanuit huis) klaar te staan voor ouders via telefoon en chat.
-
Je bent aanwezig bij tenminste 50% van onze maandelijkse (online) intervisie en halfjaarlijkse live verdiepingstrainingen.
​
Op basis van je aanmelding via onderstaand formulier maken we via een telefonisch intakegesprek kennis om te kijken of je in aanmerking komt voor onze training.
​
Twijfel je of je geschikt bent, of heb je andere vragen? Stuur een e-mail naar onze vrijwilligerscoördinator Lila, via vrijwilligers@oudertelefoon.nl.
Aanmelden als vrijwilliger
We zijn ontzettend trots op ons team van bevlogen vrijwilligers. Als je onderdeel wordt van dit team kom je in een omgeving terecht waar je veel kunt leren, gewoon vanuit huis. De Oudertelefoon biedt een transparante, eerlijke en uitnodigende werksfeer, waarin we ervoor zorgen dat jij als vrijwilliger zo goed mogelijk kunt gedijen.
De Oudertelefoon biedt al haar vrijwilligers:
-
een professionele training in de oplossingsgerichte gespreksmethodiek
-
maandelijkse intervisie
-
halfjaarlijkse doorontwikkeltrainingen
-
een heel fijn en betrokken team binnen een jonge non-profit organisatie met een grote missie!
​
Ben je enthousiast om vrijwilliger te worden bij De Oudertelefoon? Te gek! Via onderstaand formulier kun je je gegevens en motivatie met ons delen.
We trainen ieder kwartaal een nieuwe groep vrijwilligers. Onze trainingsperiode duurt een maand en bestaat uit twee e-learnings, twee online bijeenkomsten, een live training in Amsterdam en een online praktijktoets.
De planning van een volledige training ziet er als volgt uit:
​
Training zomer 2024
donderdag 16 mei 20- 21.30 uur online
woensdag 29 mei 10.00 - 13.00 uur in Amsterdam
dinsdag 4 juni 15.30 - 17.00 uur online
​
Training najaar 2024
donderdag 3 oktober 20.00 - 21.30 uur online
-woensdag 16 oktober 10.00 - 13.00 uur in Amsterdam
- dinsdag 5 november 15.30 tot 17.00 uur online
2025
Ook in 2025 trainen wij weer nieuwe vrijwilligers. De data worden nog bekend gemaakt.
Je kunt bij inschrijving aangeven welke training voor jou het best uitkomt. Je kunt ook meerdere opties aanvinken, dan kijken we telefonisch wat het beste past.
​